ثلاثة أحرف

عن الألم

حتما المصائب لا تأتي فرادى، أو قل الإحباطات إذا شئنا الدقة.. تبدأ الأشياء بالتساقط في لحظة فجائية صادمة، تعقبها لحظات استنكار مطولة تفيق منها، لتجد أنك لم تعد أنت، أنهم لم يعودوا كذلك، أن هنا لم يعد هنا، أن هنا أصبح هناك فحسب*، أن هناك لا وجود له إلا في خلفية الذاكرة المهترئة. تحاول التنفيس فتبكي. ينهرونك. يلقون على مسامعك محاضرات ومهاترات مفادها أن البكاء ضعف ولا يصح. هم لا يعلمون أنه لم يعد لك سوى البكاء ماتبقى. يحرّمون عليك الحزن. يستغربون حساسيتك الزائدة في تناول الأمور. هم لا يعلمون أنك اكتفيت فحسب. ينكرون عليك تقمص دور الضحية. هم لا يدركون أنك بالفعل ضحية.



عن الأمل

أن تتعلق بأمل شبه معدوم -أو حتى معدوم- ليس أمرا طفوليا كما يظن البعض**. ليس بالأمر الهين كما يراه أغلب العابرين. هو فقط يجعل الدنيا مقبولة العيش وليست سهلته، بل يكاد يزيده صعوبة، ولكن الأمر يستحق. فقط عليك أن تتبع الإشارات الإلهية حين تتراءى لك، وتثق في مغزاها. لحظة من الصمت قد تساعد. القليل من التفاؤل قد يجدي. الابتسامة في أحلك الأوقات تريح وأنت تقول:" لعلّه خير"..



*العبارة مستوحاة من تدوينة "أن تنسى" لرحاب بسام.
**العبارة ترجمة بتصرف لإحدى العبارات المذكورة في المسلسل الأجنبي "Grey's Anatomy".

تعليقات

‏قال Israà A. Youssuf
شكرا لتعليقك المعطر :)
‏قال غير معرف…
بقالي كتير مجيتش هنا :)

تبًا للفيس اللي خدنا من دنيا المدونات الهادية الجميلة دي :@
‏قال غير معرف…
عن الألم :

المفروض الناس يكون عندنا شوية ذكاء وجداني شوية ويقدروا لحظات ضعف الإنسان اللي مبيلاقيش وسيلة في التغلب عليها غير بدموعه .. شاغلني كتير الموضوع ده وكنت عاوز اكتب عنه .. التعبير عن المشاعر أيا كانت في مجتمعنا بيتعمل له ألف حساب وكأنه حاجة غلط !

---

عن الأمل:

والله مالينا غيره :)
‏قال βent Pasha
عن الألم:
فعلا كل الاحباطات اللي ف الدنيا لنا بتيجي .. بتيجي فوق بعضها ومحدش بيسيبك تنفسي عن نفسك ولو حتى بالبكاء
و ده ف حد ذاته قمة الألم.

أما عن الأمل :

فأبدعتي

تحياتي لقلمك
تقبلي مروري
:-))
‏قال Israà A. Youssuf
أحمد فتح الباب

ماهو برضه لولا event الفيس ماكنتش هتيجي هنا :) تنور المدونة في أي وقت :)

مستنية تدوينتك عن الموضوع المتعب ده, خصوصا إن الواحد دلوقتي بيحاول يخبي حزنه على قد مايقدر, وبيبقى نفسه حد يحس أو يسأل, وحتى لو حد اهتم, بيكون غالبا من باب "أنا عملت اللي عليَّ وسألت" وغالبا مش بيسأل تاني بعدها..

ربنا يلطف بينا ويزيح عن عبيده :)
‏قال Israà A. Youssuf
βent Pasha

مرورك عندي أبهجني بجد :)

ربنا يكرمك :)
‏قال غير معرف…
حلوه جداً :)

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

موجة

فلسفة البحر

31